Købe eller leje

Buy or rentDe fleste institutioner køber deres bus og det er derfor institutionens evige eje. Der kan være skattemæssige fordele ved en bus, og dette kan undersøges hos SKAT. Det skyldes formålet med køretøjet, som medfører, at man ikke skal betales registreringsafgift, som det er tilfældet med privatejede biler. Der skal oplyses om institutionens navn og formålet med bilen, før at dette kan blive en realitet, men det bør dog nævnes, at der er alternativer til at finde. En institutionsbus kan nemlig leases, hvis det passer bedre ind i den generelle økonomi, og hvor der betales et fast beløb hver måned over en periode, som typisk strækker sig fra 5 til 7 år. Der findes to former for leasing, hvor den ene er finansiel leasing, hvor institutionen selv betaler alle løbende omkostninger og derved financierer den bil, som man gerne vil have. Derudover er der operationel leasing, som er en leasingaftale, der tilpasses hver enkelt leasing. Her kan der aftales en serviceaftale, aftaler om reparationer af bilen og forsikring.
Hvis institutionen gerne vil eje deres egen bus, men økonomien ikke er til det, er der muligheder for at skaffe pengene på anden vis. Der kan sælges reklamepladser udvendig på bussen, hvor et firma kan betale for at få deres navn på, og man derved kan få penge i kassen til at få en bus til glæde for beboerne. Der kan også skaffes penge ved hjælp af frivilligt arbejde i lokalområdet og alt fra loppemarked til salg af julekalendere er en mulighed her. Måske kan man få lokale handlende til at donere præmierne til sin julekalender. Det er ligeledes muligt at søge donationer fra lokalområdet, da mange lokale firmaer godt kunne tænkes at ville støtte formålet og sikre en bus. Endeligt kan man søge om et kommunalt tilskud til bussen, som kan lette økonomisk. Alle kneb gælder, når man gerne vil gøre noget godt for nogle beboere, der måske ellers ikke vil komme så meget ud.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *